Dikke vette prima

Woensdag was het eerste terugkommoment voor de pubers die de Ik Leer Leren training hebben gevolgd. Drie jongens zaten aan tafel. De één gretig, de ander afwachtend en de ander had er niet zo’n zin in.

Eerst wat kletsen, tussen de regels door hoorde ik al het een en ander. We dronken en snoepten wat. Wat gaan we eigenlijk doen vroeg de één?

We gaan eerst ff bewegen. Ohh leuk! We gaan op reis en ik neem mee en dan met bewegingen. O neeee daar ben ik zo slecht in, die vind ik juist zó leuk klonk er door de kamer! Nadat we een plekje hadden, gevonden gingen we van start. Wat hebben we gelachen….nee dat is niet goed, nee je mag haar niet helpen …. Je raadt het al, ik was als eerste af!

We hebben teruggekeken naar de toets resultaten, wat was de reden dat het niet goed ging? Mooi om dat helder voor eenieder te krijgen, want het geeft zoveel informatie en handvatten voor de komende toetsen. Én vooral hoe het anders te kunnen doen met betere resultaten!

Waar loop je nu nog tegenaan? Dat ik zo hard leer én toch slechte resultaten haal. Oei dat klonk niet goed… Hij had voor 4 toetsen aangekruist: wel goed geleerd, niet goed toegepast. Ik zag aan zijn houding vertwijfeling en bijna paniek. We gingen direct aan de slag.

Leg de rode/ groene taartpunten eens neer. Hij draaide er 4 op rood en 8 op groen. Hmmm dat zag er best goed uit, wat was het probleem? Benoem de rode eens? Dat deed hij. We gingen met elkaar te kijken en te benoemen hoe het werkelijk zat. Ik had een 5 voor ak, dat is héél slecht en nu sta ik een onvoldoende. Wat een vervelend gevoel zeg! Ennnn klopt het wat je zegt en voelt? Ik was de 4 na beste van de klas. Een toetsvraag was zo moeilijk en die had iedereen fout, die wordt nog goed gerekend dan heb ik een 5,5. We hebben ook nog een po (persoonlijke opdracht) daarvoor haal ik zeker een 7. Een van de jongens begon te lachen en riep: Dit is dikke vette prima! De ander zei: maak je wat minder druk, je doet het hartstikke goed! We keken nog eens naar zijn taart, hij verzuchtte het valt eigenlijk wel mee…

Dit blijven trainen: negatieve (rode) gedachten om zetten in positieve (groene) en om te checken of het werkelijk klopt wat je denkt!

De volgende jongen vertelde: Ik start wel maar na die goede start stop bij een saaie opdracht. Toen hij eerder bij me was geweest, startte hij alleen als zijn ouders dat zeiden. Nu was hij al zó veranderd dat hij wel start maar dat hij blijft steken. Hoe moet ik dat nou doen Florentijn? Leg eens neer hoe het voor je is. Dat deed ie. Twee blokjes op rood, tja zei hij tis maar een klein probleem zo te zien en het voelt zo groot. (Mooi deze visualisatie voor hem, hij leert door beelden.) Nou zei de één het moet gewoon, dus gewoon doen! Tja zei ik dat is het, saai of niet, dat doet er niet toe! Je steekt zoveel tijd en energie in: neeee ik doe het niet, zonde toch van jouw tijd? Doen, hup en door! Hij keek me aan en zei:”Eigenlijk is dat wel zo, je hebt me hier enorm meegeholpen”. O, dank je wel reageerde ik ennnn je maatje mag je zeker ook bedanken! 

De volgende zei ik heb zo’n moeite met scheikunde, al die termen en tekens en die docent…

Hij legde 6 rode en 6 groene blokken neer. Hij zei die docent is zo druk en maakt van die rare opmerkingen. Wat kan jij daaraan doen? Ben je het gesprek met hem aangegaan, meneer kunt u iets rustiger zijn, wat duidelijker uitleggen, wat meer samenvatten? Ja, we zijn met de klas bij onze mentor geweest en na de kerst komt er een andere docent. Wauw zei ik, knap gedaan. Dus dat deel is opgelost. Nu de andere dingen de termen en symbolen die je moet leren. Hoe leer je die? Ohh, ik lees mijn aantekeningen over en dan vind ik het wel best….

Nou zei een ander dat helpt echt niet hoor! Je moet ze OP-SCHRIJ-VEN en die zet je op kaartjes. Dan flip je ze om, ken je ze dan leg je ze weg en oefen je alleen die je niet weet. Tis net of ik mezelf hoor praten. Hij keek nog eens naar de blokken en legde er 4 op groen, 2 bleven rood want ik vind dit een moeilijk en saai vak. En dat is helemaal prima!

Na een fantastische middag met een stromende energie, door samen oplossingen bedenken en zich open te stellen naar elkaar. Zijn er wat haperingen opgelost. Lol hebben en leren gaan heel goed samen!

Wat word ik hier blij van. Ik mag doen wat ik zo graag doe, coachen, kijken en helpen.

De Ik Leer Leren training zit machtig mooi in elkaar. Voeg daar een terugkommoment aan toe en het plaatje is compleet! Daar word ik blij van!

Wil jij voor jouw puber vanaf groep 7 zo’n mooie training? Mail me gerust voor vrijblijvend meer informatie. info@fonkelkindercoaching.nl

Een trainer meer in de buurt? Kijk op https://teaadema.nl/ik-leer-leren/trainers/

De Ik Leer Leren training

Op Facebook poste ik een artikel over de Ik leer leren training en wat het pubers oplevert.
Nu had ik het er vorige week met Chris over. Niet zo zeer wat die training mij inhoudelijk heeft opgeleverd als wel wat het mij persoonlijk heeft gegeven.

Men neme een vrouw, eind 40, geen sporter. 3 jaar geleden begonnen met een beginnerscursus hardlopen en een jaar volgehouden en gestopt. Onder het mom ik ben geen sporter. Een half jaar geleden begonnen met powerwalken en wat gaat dat fijn. Een 2 weken geleden weer gaan hardlopen en het gaat goed!
In het begin als ik ga rennen zijn er altijd stemmetjes: waarom moet ik dit doen, waarom loop ik hier, het doet zo’n pijn…. het ja maren oftewel het jammeren. Dan opeens is de pijn weg, de cadans is er, de mooie luchten zie ik weer en dan ben ik alweer thuis! Ik heb het gedaan, doorgezet, genoten én afgezien.

Dát heb ik geleerd van de Ik Leer Leren training! Ik weet dat er een moment komt dat het vanzelf gaat, ik weet dat als ik het herhaal er nieuwe paden in mijn hersenen én in mijn gedrag ontstaan, ik weet met kleine stapjes en steeds een beetje verder of meer het mij lukt!
Mijn mindset en mijn gedrag zijn veranderd. Dat is wat de Ik Leer Leren training voor jou puber doet! ❤️

Geloven in jezelf!
Niet denken maar doen!